Vzdělávání dětí pomocí Montessori metody: Klíč ke vzdělání s respektem k individualitě

deti-skola-zaci

Image by gpointstudio on Freepik

Dr. Maria Montessori, vizionářka metody Montessori, způsobila svým inovativním přístupem revoluci ve vzdělávání. V roce 1907 založila první školu známou jako "Dětský dům", kde zavedla principy této metody. Původně byla vyvinuta pro výuku dětí se speciálními potřebami, ale brzy se ukázalo, že je účinná pro všechny děti.

Ústředním prvkem filozofie Montessori je důraz na svobodu ve vzdělávání. Dr. Montessori věřila, že dětem je třeba poskytnout pocit svobody po celou dobu jejich cesty k učení. Uvědomovala si, že když mají děti možnost zkoumat a objevovat samy, prospívají. Tento koncept je známý jako autovzdělávání.

Charakteristickým rysem metody Montessori je pečlivě připravené prostředí. Každý prvek ve třídě slouží svému účelu a vytváří uklizený, estetický a autentický prostor, který podporuje rozvoj dítěte. Věkově smíšené skupiny podporují socializaci, respekt a solidaritu mezi dětmi a vytvářejí harmonickou mikrospolečnost.

V tomto prostředí se děti věnují smysluplné a samostatně vybrané práci a zažívají delší období nepřerušovaného soustředění. Volnost se řídí jasnými hranicemi, což dětem umožňuje harmonické soužití s vrstevníky a rozvíjení smyslu pro odpovědnost.

Základem Montessori vzdělávání jsou konkrétní materiály vědecky navržené pro rozvoj poznávacích schopností. Tyto materiály poskytují dětem nástroje ke zkoumání a pochopení okolního světa a zároveň podporují sebekorigování a sebeřízené učení.

Dospělý učitel má ve třídě Montessori roli pozorovatele a průvodce. Tím, že dospělý nabízí podporu a povzbuzení, umožňuje dětem samostatně jednat, přemýšlet a rozhodovat se. Tento přístup podporuje sebedůvěru a vnitřní disciplínu, čímž podporuje celostní rozvoj.

Montessori vzdělávání zahrnuje všechny fáze cesty dítěte od narození až po dospívání a nabízí komplexní a integrovaný učební plán. Přijetím metody Montessori uvolňujeme potenciál každého dítěte, podporujeme lásku k učení a rozvíjíme jeho vrozenou zvídavost.

Náš tip: Začaly se vaše děti zajímat o sportovní aktivitu? Víte, jak bezpečně naučit děti jezdit na kole?

Výhody metody Montessori

dite-montesorri-hracky-kostky

Image by master1305 on Freepik

Pokud někdy mluvíte s Montessori pedagogem, pravděpodobně uslyšíte mnoho chvály na Montessori metodu. Systémy vzdělávání mají tendenci vzbuzovat v učitelích, kteří je používají, skutečné nadšení. Jaké jsou však konkrétní klady Montessori vzdělávání?

Estetické a motivující prostředí

Montessori třídy si získaly uznání pro svou estetickou přitažlivost. Klíčovými prvky jejich designu jsou dostatek přirozeného světla a dostatek prostoru, a to vše má svůj účel. "Vytvoření krásného a přístupného prostředí je nesmírně důležité, protože děti přebírají odpovědnost za své učení s pomocí pečlivě vytvořených Montessori vzdělávacích pomůcek a hraček," potvrzuje Karen Ricksová, zakladatelka uznávané Montessori školy v Japonsku.

Tyto cíleně vybrané materiály v Montessori třídách vedou malé žáky k osvojování složité slovní zásoby a zkoumání abstraktních pojmů prostřednictvím praktického zapojení speciálně navržených předmětů. Ricksová upřesňuje a zdůrazňuje, že tyto hmatatelné učební pomůcky hrají klíčovou roli při rozvíjení porozumění a podněcování zvědavosti.

Montessori prostředí se odlišuje tím, že se dokáže přizpůsobit individuálnímu tempu růstu každého dítěte. Anitra Jacksonová, Montessori pedagožka a autorka knihy Chronicles of a Momtessorian, tento aspekt chválí a uvádí: "Krása Montessori prostředí spočívá v jeho schopnosti umožnit dětem pracovat, rozvíjet se a učit se ve svém vlastním jedinečném rytmu." Děti jsou vystaveny lekcím, aktivitám a materiálům, které odpovídají jejich individuálním dovednostem, což umožňuje pokrok a osobní rozvoj.”

Představte si, že vstoupíte do Montessori třídy - připomíná spojení podmanivé herny a obohacující dílny. Melissa Stepienová, učitelka v Sunnyside Micro-School, sdílí své nadšení z materiálů založených na smyslovém vnímání, které se ve třídě používají, jako jsou geometrická tělesa, písmena z pískového papíru a schody z barevných korálků pro aritmetiku. 

V Montessori třídě krása přesahuje rámec estetiky - stává se prostředkem učení, růstu a sebepoznávání.

Zlepšení sociální interakce

deti-spoluprace-provaz

Image by Freepik

Chvíli pozorujte, jak děti zaujmou činnosti jejich vrstevníků. Metoda Montessori využívá tuto vrozenou zvídavost tím, že spojuje děti různého věku ve stejném vzdělávacím prostoru. Většina Montessori tříd je záměrně navržena tak, aby byly věkově smíšené, což podporuje bohaté prostředí pro vzájemné učení. 

V těchto věkově smíšených skupinách mají děti možnost učit se jeden od druhého, učit a být učeny a osvojovat si cenné životní dovednosti, jako je inkluzivita a akceptace. Montessori metoda umožňuje dětem nejen rozšiřovat své znalosti, ale také rozvíjet zásadní sociální schopnosti, které jim budou dobře sloužit po celý život.

Montessori přístup podporuje spolupráci, empatii a smysl pro komunitu, a tak využívá potenciál každého dítěte a vytváří obohacující vzdělávací zážitek, který dalece přesahuje tradiční hranice.

V těchto rozmanitých vzdělávacích prostředích se síla vzájemného učení stává katalyzátorem osobního a sociálního růstu, rozvíjí celoživotní dovednosti a podporuje hluboké uznání jedinečných silných stránek a perspektiv, které každý jedinec do třídy přináší.

Nezávislost je zásadním aspektem

"Nedokážu přecenit hodnotu sebedůvěry a tvůrčí svobody, kterou jsem získala díky Montessori vzdělávání," potvrzuje Lexi Montgomery, úspěšná absolventka Montessori. 

Montessori přístup podporuje rozvoj podnikatelského myšlení, což z něj činí preferovanou volbu pro pěstování základních dovedností v dnešním dynamickém světě.

Díky důrazu na samostatné učení děti zapsané do Montessori programů často zažívají zvýšený pocit nezávislosti a sebedůvěry, čímž překonávají tempo svých vrstevníků v tradičních školách.

Pozoruhodné je, že Montessori třída podporuje prostředí, které u žáků pěstuje samostatnost a nezávislé myšlení. Žáci, kteří měli možnost učit se v Montessori prostředí, vykazují pozoruhodnou schopnost orientovat se v problémech, činit informovaná rozhodnutí a kriticky myslet.

Montessori vzdělávání podporuje vlastní zkoumání a přijímá personalizované cesty učení, čímž umožňuje studentům převzít odpovědnost za své vzdělání a připravuje jim cestu do budoucnosti, kde se vysoce cení nezávislost, přizpůsobivost a inovativní myšlení.

Výhoda Montessori spočívá nejen ve vynikajícím studiu, ale také v hlubokém vlivu na formování všestranně rozvinutých osobností, které jsou vybaveny sebedůvěrou a samostatností, aby se jim dařilo ve stále se vyvíjejícím světě.

Inspirujte se: Prvním krokem k samostatnosti už v útlém věku dítěte může být nechat jej chystat si vlastní oblečení.

Metoda v dětech pěstuje zvědavost a lásku objevovat 

deti-objevovani-spoluprace

Image by Freepik

Představte si svět, ve kterém se učení neomezuje pouze na učebny, ale je spíše celoživotním dobrodružstvím. Přesně o to usiluje filozofie Montessori. Podle Karen Ricksové, zakladatelky uznávané Montessori školy, spočívá nejhlubší dopad Montessori vzdělávání v jeho schopnosti vypěstovat opravdovou lásku k učení.

Tento transformační přístup podporuje v absolventech Montessori školy neustálou zvědavost, kteří vnímají vzdělávání jako obohacující cestu, jež dalece přesahuje hranice tradičního školství.

Tato trvalá vášeň pro učení se stává neocenitelnou hodnotou, která provází jedince po celý život a slouží jako katalyzátor osobního a profesního růstu.

Absolventi Montessori školy prokazují jedinečnou touhu po vědomostech a vrozenou schopnost navazovat kontakty s lidmi a myšlenkami, ať už se vydávají na střední školu, začínají kariérní dráhu, pokračují v odborném vzdělávání nebo se prostě jen seznamují s různými zkušenostmi a jednotlivci.

Mohlo by vás zajímat: Čeká vašeho drobečka první výlet na kole? Víte, jak naučit děti základy bezpečného chování v silničním provozu?

Inkluzivní vzdělávání

Maria Montessori, proslulá svou průkopnickou prací v oblasti vzdělávání, měla vizi, která od samého počátku zahrnovala děti se speciálními potřebami. 

Jednou z klíčových výhod Montessori přístupu je věkově smíšená skupina, kdy děti různého věku sdílejí stejnou třídu a učitele po dobu tří po sobě jdoucích let. Tato dynamika podporuje prostředí, které snižuje tlak na udržení tempa s vrstevníky, a umožňuje tak žákům se speciálními potřebami volně se učit a rozvíjet ve vlastním rytmu.

Důsledná kontinuita třídy navíc pěstuje silné vazby a pocit bezpečí v rámci studentské komunity, čímž vytváří bezpečný a stabilní prostor příznivý pro učení.

Ústředním prvkem Montessori filozofie je zásada "následovat dítě", která zajišťuje, že se každému dítěti, včetně dětí se speciálními potřebami, dostane individuálního vzdělávání. Lektoři Montessori vypracovávají individuální plány výuky, které zohledňují jedinečný styl učení každého dítěte a podle toho stanovují cíle a přizpůsobují činnosti.

Montessori vzdělávání podporuje inkluzi a uznává různorodé vzdělávací potřeby každého dítěte a vytváří prostředí, ve kterém mohou všichni žáci prospívat. Posiluje pocit sounáležitosti, podporuje individualitu a poskytuje rámec pro výuku šitou na míru, což umožňuje žákům se speciálními potřebami plně rozvinout svůj potenciál.

Nevýhody metody Montessori

zlobive-neposlusne-dite

Image by Freepik

Samozřejmě je třeba poznamenat, že ne každé setkání v rámci systému Montessori bude jednoznačně pozitivní. Různé faktory, jako jsou učitelé, spolužáci a vedení školy, mohou výrazně ovlivnit celkovou zkušenost, ať už pozitivním, nebo negativním způsobem. Kromě toho mohou některé aspekty Montessori metody představovat pro některé jedince problém.

Finanční náročnost 

Udržení cenově dostupného školného může pro Montessori školy představovat výzvu. Podle obhájců této metody jsou investice do kvalitních učebních materiálů spolu s rozsáhlým a komplexním školením, které je nutné pro efektivní využití těchto materiálů u malých dětí, dalšími významnými náklady. V důsledku toho je v České republice školné v těchto alternativních školách ve výši 5-10 tisíc korun/měsíc.

Učební osnovy mohou být pro některé příliš volné

Montessori přístup, který se vyznačuje filozofií "následování dítěte", by neměl být mylně chápán jako ponechání volného prostoru dětem. Ve srovnání s konvenčními metodami však nabízí méně rigidní učební plán.

Odpovědnost za to, aby děti postupovaly přiměřeným tempem, nese učitel a asistent. V ideálním případě může tento vyvážený přístup přinést pozitivní výsledky. Nicméně existuje možnost, že některým předmětům bude věnována menší pozornost nebo budou zanedbávány.

Zakladatelka metody přiznává, že je na místě upravit flexibilitu učebních osnov. Má pocit, že byla nedostatečně připravena na hodiny matematiky a přírodních věd, zatímco na hodiny jazyků a umění byla připravena nadměrně.

Náš tip: Podpořit dítě v rozvoji kreativity, ale i manuální zručnosti a vášně pro umění můžete i vy, rodiče. Víte, jak vyrobit krmítko pro ptáky se svými dětmi? Nebo třeba ptačí budku či dekorace do domácnosti? Tyto tvořivé aktivity jsou víc než prospěšné a budou bavit vás i vaše ratolesti.

Žáci mají obvykle přirozenou zvědavost, která je vede k určitým předmětům v metodě Montessori. "Obvykle" ale není zárukou. 

Vždy se najdou někteří žáci, kteří budou mít motivaci celý den sledovat televizi, hrát videohry nebo si celý den chodit hrát ven na hřiště. Představa učení se jazykovým dovednostem nebo řešení matematických problémů je vůbec nezajímá.

Bez některých přímých zásahů mohou takoví žáci propadnout a ve vyšším věku mohou být pro svou profesní kariéru znevýhodněni.

Volnost může být pro některé děti zastrašující

Děti mají rády rutinu a strukturu. Dokonce i fyzické překážky v podobě lavic seřazených v řadě mohou být pro některé žáky příjemné. Montessori třídy jsou postaveny tak, aby umožňovaly pohyb a změny, a učitelé mají tendenci spíše vést než přímo instruovat.

I když to pravděpodobně není nepřekonatelná překážka, rozhodně je třeba na to myslet. Hierarchie tradičních tříd umožňuje žákům méně svobody, ale může také zajistit prostředí třídy, které působí uspořádaně, bezpečně a rutinně.

Nezávislost není všechno

spolupace-tym-sila

Image by karlyukav on Freepik

Montessori vzdělávání vyniká výchovou k samostatnosti a samostatnému učení. Jak však zdůrazňuje Montgomery, ne všechny pracovní situace tomuto přístupu odpovídají. 

Podnikatelské myšlení, které Montessori vštěpuje, může být velmi cenné, ale může také představovat výzvu, pokud jde o týmovou spolupráci a respektování autorit.

Dle některých kritiků metody se žáci dostatečně nezabývají nácvikem spolupráce, která je v dnešním světě vysoce ceněnou dovedností. Pro lepší přípravu žáků mohou některé Montessori školy zvážit, zda by neměly klást větší důraz na podporu schopnosti spolupráce.

Náš tip: Respektování autorit a hranic je jednou z důležitých vlastností pro život. Víte, jak určovat dětem vhodné hranice a nenechávat děti “volné výchově”?

Nedostatek vrstevníků

Mnoho Montessori škol má velmi malé třídy. Ačkoli to může být výhodou pro výuku předmětů, může to být nevýhodné pro rozvoj přátelství. Když je ve třídě jen jedno nebo dvě děti stejného věku, může být pro dítě těžké najít někoho, s kým by se mohlo spřátelit.

Může to také ztížit pozdější odchod na střední školu, pokud dítě nemá kamarády, kteří by chodili do stejné školy. 

Složitý přechod na státní školy

Jakmile se žák setká s metodou Montessori, může být pro něj obtížné přizpůsobit se rigidním strukturám tradičního školství. 

Mnoho studentů, kteří strávili více než tři roky v Montessori metodě, se potýká s určitými pravidly a očekáváními v tradičních školách. Jsou zvyklí objevovat svět s praktickým přístupem. Sedět ve třídě a zkoumat svět prostřednictvím učebnic a přednášek je pro ně cizí pojem, který v nich vyvolává nepříjemné pocity.

Na závěr

Montessori vzdělávání, které klade důraz na samostatnost a rozvíjení kritického myšlení, nabízí jedinečný přístup ke vzdělávání. Ačkoli může mít své problémy a oblasti, které je třeba zlepšit, jako je řešení dovedností spolupráce a přizpůsobení se týmově orientovanému prostředí, Montessori školy mají stále pozitivní dopad na životy studentů.

S rostoucím uznáním důležitosti celostního rozvoje a individuálních vzdělávacích zkušeností zůstává Montessori vzdělávání přesvědčivou volbou pro rodiče a pedagogy, kteří hledají alternativní a obohacující vzdělávací cestu pro děti.


Pavel Horský, Specialista na optimalizaci webů – Naučte se jak nastavit základní SEO on page na svém webu